Sunday, April 25, 2010

keNaNGaN HPA

Assalamualaikum...


Hai salam terus membaca buat semua yang membaca saat ini..
hari ini ana utarakan bab "bumi semakin panas"...sebenarnya ni juga adalah judul daripada sebuah filem yang pernah porpular pata tahun 70-an dahulu.tapi tu dulu,sekarang ia tidak lagi menjadi judul filem2 malah menjadikannya sesuatu yang realiti.
BUMI SEMAKIN PANAS??...BETUL KE??....
BETULLL.....
jom baca....
Kita boleh rasakan bertapa panasnya suhu udara.Bulan November,lazimnya hujan turun selebatnya,jesteru panas terik mencecah 42 darjah celcius.KIta sekarang tak boleh lagi memastikan seperti dahulu bahwa Disember dan Januari adalah musim tengkujuh,siang malam ,pagi petang hujan mencurah sedangkan Mac pasti hujan berhenti sama sekali.
pergantian musim semakin tidak jelas..Ynag kita risaukan adalah musim kemarau yang semakin panjang dibanding tahun - tahun sebelumnya.Apakah kerana Tuhan marah dan menghukum kita kerana banyak dosa?..ah! Tuhan itu maha pengasih dan penyayang,Dia bukan pemarah dan tukang balas dendam.
Bumi yang semakin panas itu,sudah pasti merupakan hasil perbuatan kita sendiri.kita sangat tidak pandai mensyukuri dan memelihara rahmat Tuhan kerana dibutakan dan ditulikan oleh sang ego,yang datang bersama rombongan para nafsu.
Ada nafsu mengeruk kekayaan alam tanpa berfikir menlestarikannya,nafsu hidup enak hingga memboroskan sumber energi,nafsu hidup mudah tanpa mempertimbangkan keseimbangan alam,dan sebagainya.
Ramai orang berfikir pendek,kalau kepanasan ya pasang penghawa dingin sahaja meskipun sesungguhnya memboroskan tenaga.Bahkan,tidak sedikit orang yang masih kehairanan mengapa pohon ditebang sahaja dimasalahkan.
lihatlah,beetapa banyak komplek perumahan mewah meskipun pejabat yang kawasannya hampir tiada pohon yang tumbuh.Menyediakan ruang hijau dianggap merugikan.hutan kecil dianggap paru - paru kota hampir tak tersisa kerana orang menganggap lebih bermanfaat jika digantikan dengan bangunan pencakar langit.
Masih banyak pula individu- individu yang menaikan pepohonan dengan deso alias udik,rumah moden adlah rumah yang lahannya disemin dan tanaman cukup di dalam pot-pot kecil.Kanan,kiri,depan dan belakang habis dipenuhi bangunan.
bila kita boleh menghargai kehidupan sebagaimana seharusnya????........................

2 comments:

  1. salam~waah~
    semangat hijau.bagus2~
    *ckap pasal panas.mesri pon dah mula panas*

    btw, hadith yg sebelah ni an,enti tersalah taip name ~Imam Bukhari~..takut2 ade yg copy paste yg HR Bukahri~manelah tahu an~=]
    wallahualam~

    ReplyDelete
  2. OHW..TERIMA KASIH YA ANTA..
    ANA BETUL2 X PERASAN..TERIMA KASIH..ATS TEGURAN TU YE..

    ReplyDelete