Friday, April 23, 2010

KOntrak BBA patuhi syariah.

Kontrak BBA patuhi syariah

Kontrak Bai Bithamin Ajil(BBA) adalah sah dan mematuhi syariah.begitulah keputusan hakim Mahkamah Rayuan pada 31 Mac 2009,dalam satu prosiding membabitkan bank Islam.
Keputusan sebulat suara itu bukan sahaja menegakkan kembali keputusan Majlis Penasihat Syariah (MPS),malah ia mempunyai banyak hikmah yang tersurat dan tersirat kepada sector kewangan dan perundangan nagara.

Keputusan itu juga menyinarkan semula kepercayaan seluruh pelanggan yang mengambil pembiayaan Islam berdasarkan kontrak BBA,terutamanya pembiayaan perumahan,bahasawanya pembiayaan ini di bawah kontrak BBA berkenaan tidak melanggar landasan syariah.Mahkamah Rayuan juga menegaskan bahawa urusan pembiayaan di bawah kontrak BBA tidak boleh dibandingkan dengan urus niaga pinjaman.Apa yang tersurat dalam keputusan Mahkmah Rayuan ini ialah fakta yang sebenar yang lama diperjuangkan oleh pengamal perbankan Islam di Malaysia iatu pembiayaan Islam dan pinjaman adalah dua transaksi yang sangat berbeza.

Adalah amat tidak adil dan tidak kena pada tempatnya sekiranya membandingkan kedua-dua aktiviti perbankan ini.Yang satu diibaratkan ‘OREN”dan satu lagi ibarat “EPAL”.walaupun kedua-duanya adlah dari kategori buah-buahan namu kedua-duanya tetap mempunyai rasa yang berbeza yang tidak boleh disamakan.

Apabila sesorang pelanggan mengambil kemudahan pinjaman perumahan,secara ringkasnya insitusi kewangan akan meminjamkan wang dengan kadar faedahyang ditetapkan oleh pelanggan.

Dengan kadar wang tersebut,maka pelanggan akan menggunakannya untuk membeli rumah.Kadar faedah atau riba ini adlah diharamkan. Oleh syariah,malah ia adalah tergolong daripada tujuh dosa besar disisi Islam .

Manakala,pembiayaan perumahan BBA pula adalah satu urusan jual beli (s&p)dengan pemaju perumahan,secra amnya,hak milik rumah yangndijual peemaju itusudah menjadi pelanggan (beneficial owner).

Seterusnya pihak binstisusi kewangan akan membeli rumah itu daripada pelanggan denagn harga belian.Harga belian ini adalah jumlah pembiayaan yang akan diberi kepada pelanggan.
Selepas itu,instisusi kewangan akan menjual kembali rumah tersebut kepaad pelanggan dengan harga jualan yang mana harga jualan tersebut telah dimasukkan dengan keuntungan pihak instisusi kewangan.Pelanggan pelanggan kemudiannyaakan membayar harga jualan dengan ansuran bulanan sepertimana yang dipersetujui dalam perjanjiann jualan yang telah ditanda-tangani.

Perbezaan ketara diantara pinjaman dan pembiayaan ini adalah bagi pembiayaan perumahan BBA ,pelanggan sudah mengetahui berapa jumlah keseluruhan harga jualan yang perlu dibayar oleh pelanggan.

Manakala,untuk pinjaman perumahan pula,jumlah akhir pembayaran tidak diketahui.Ia bergantung penuh kepada kadar pinjaman asas (BLR) institusi kewangan berkenaan.
Diinilah berlakunya salah faham yang menyatakan bahawa pembiayaan perumahan BBA jauh lebih mahal daripada pinjaman perumahan BBA secara jelas dicatatkan dalam surat perjanjian jualan.

Sekiranya pihak pelanggan membuat kajian menyeluruh ,kebanyakan pembayaran akhir pinjaman perumahan adalah jauh lebih mahal daripada BBA.Ini tidak termasuk jumlah penalty atau denda yang dikenakan kompaun sekiranya pelanggan lewat memnayar ansuran bulanan pinjamamm perumahan.

Terdapat juga isu songsang yang dihebohkan mengenai ketidak adilan (kezaliman) pembiayaan BBA, kerana meminta keseluruhan jumlah harga jualan,namun di Malaysia,kesemua institusi kewangan yang menawarkan pembiayaan perumahan BBA ,akan member rebat (ibra’) kepada pelanggan sekiranya pelanggan ingin membuat pembayaran awal.

Pengiraan rebat ini sememangnya diberikan kepada pelanggan,tertakluk kepada syarat yang mana pelanggan perlu memberitahu terlebih dahulu tarikh sebenar beliau hendak mebuat oleh institusi kewangan berdasarkan kepada tarikh pembayaran awal yang diberikan oleh pelanggan.

Jika ingin mendapatkan penjelasan yang lebih mendalam berkenaan perkara inji,sila rujuk kepada kes Bank Islam Malaysia Berhad vs Adnan Bin Omar
.
Justeru,keputusan Mahkamah Rayuan ini a adalah menangkis tohmahan – tohmahan yang ditujukan kepada kontrak BBA ini.

Dalam prosiding Mahkamah Rayuan ini Bank Islam ini M alaysia berhad yang diwakili oleh Mohamed Ismail Syariff yang mempertahankan kesahihan kontrak BBA ini serta secara tidak langsung mengembalikan keyakinan pelnaggan kepada bank islam.khususnya kepada sector kewangan islam.

Bagaimanapun,terdapat banyak hikmah ynag tersirat berkenaan dengan isu ini.Jika dipantau dalam industry kewangan kini,banyak institusi kewanga yang Berjaya mencipta produk pembiayaan perumahan baru yang berinovatif berasaskan kontrak ekuiti,seperti Musyarakah Mutanaqisah.Tahniah kepada institusi 2 kewangan berkenaan kerana telah mengambil sikap pro-aktif dalam mengembangkan produk2 perbankan berlandaskan syariah.

حراكات في الصلاة

الحركات في الصلاة
قبل وصف تم نسخها بدأت لأول مرة النبي عدة : --

"عبد الله بن عمر ، قد قال الله تعالى : سألت الله بلال عن كيفية العودة التحية عند أصدقاء له التحية اثناء اداء الصلاة؟ بلال قال ، وهو يشير بيديه".
عائشة رضي الله عنها قال : "لقد كان يقرع باب بيتي عند الله ، قرأت هذا الكلام ، صلاة ينصح عند باب منزلي يقع في جهة القبلة تسمعني القرقعة ، وهو يسير إلى اليمين أو إلى اليسار باتجاه الباب (وفتح). بعد الظهر بيلاو الباب مفتوحا لمواصلة صلاته.
أبو هريرة قال : لقد أمرنا الله لقتل الثعابين والعقارب اثناء اداء الصلاة
ثلاثة حديث صحيح على اقتراح جعل الفقهاء للسماح للحركة أن تكون في حين يؤدون الصلاة. حديث للنبي محمد وأوضح أن أول عودة تحية تحدثت اليه مع راحتيه. في حين أن كلا يفسر الحديث أن النبي محمد كان يسير في صلاته لفتح الباب لزوجته الذين يريدون الدخول الى داخل المنزل في حين أن الحديث في شرح ثلاثة يقولون الأفعى والعقرب وقتل أي حيوان آخر يشكل خطرا حتى صلاة.

التاريخ أكثر من التاريخ الحديث الذي يصف الحركة ممكن في الصلاة ، وعلى سبيل المثال ، هو حفيد في حين أن الدعم قد أدى الصلاة في التزام التاريخية في حين أن آخرين قد زادت حسين وجلس على ظهر النبي محمد عندما كان سجد انه الصلاة في الليل في المنزل التي لا تنحني للغاية ، وعندما لمست قدميها وانتقل الى تيه من هدف في بيئة واحدة في حين أن آخرين عمامة قد انخفضت من رأسه وسجد ورفع رأسه إلى أعلى. عندما أدى صلاة النبي محمد في بعض الأحيان جوب صلاة الجماعة على المنبر لتعليم طرق للصلاة ، وعندما جاء دوره ليسجد ، وقال انه الركوع من المنبر ، ثم يرتفع مرة أخرى الى المنبر لمواصلة صلاته. بالإضافة إلى ذلك ، عندما تتاح لها النبي صلوات السلام محمد في حين أجاب مع يديها. انه حمحمة أيضا في الصلاة وحالته الصحية وانه يعلم أيضا النساء في صلاة الجماعة ليصفقوا بأيديهم لتصحيح خطأ الكهنة.

المجموعة الكاملة من الحديث أعلاه يبين أن عملية النقل القسري للصلاة هو السماح للإلغاء دون الصلاة. إلا أن الحركة الوحيدة الممكنة هي حقا ضرورية لحماية البيئة المحيطة أو صلاة مصالح مرسلة. حركة متعمدا ولكن ليس من الممكن الغاء صلاة ، مثل المشي المتعمد ، والتحرك المتعمد الساقين أو اليدين ، والصلاة هنا وهناك ، في حين بدا للآخرين.

البعض يرى أن حركة الصلاة هو السماح فقط للصلاة ولكن النبي يعتبر ضعيفا بسبب رأي كثير من الأحاديث الأخرى التي أشارت إلى أن الحركة التي يؤديها للنبي محمد في الصلاة من المصلين أوجب. بعض الرأي الآخر هو أن الحركة ليست سوى يسمح لهم باداء الصلاة في النبي محمد واحد فقط ، ولكن هذا الرأي سوف يتم دفعها كما أن هناك بعض من التاريخ الحديث ، والأصدقاء الذين أيضا على غرار في فعل صلاة تتحرك عند الضرورة. واحد منهم هو أن تسجل في صحيح البخاري :

بن الأزرق بن قيس قال ان ابو برزة آل Aslami're في A'zwaz (منطقة في العراق) على ضفاف النهر. كان هناك عقد الحبل الصلاة على الرغم من انه في حين الحصان. عندما جواده لنقل أبو Bazrah ثم تبع ذلك معا مرة أخرى.

يقدم فرصة الخوارج هناك آخر تقرير : "يا الله! ويل لهذا الشخص! نرى كيف يصلي؟
هناك نقاش عميق بين الفقهاء ، 'فقط عن مكان وجود عدد ممكن من الحركة في الصلاة. البعض يعتقد أنها ربما ما يعادل ثلاثة أضعاف الحد الأقصى ، هناك تقسيمه الى عضو أو عضو ضوء حركة بيرتا ، هناك حساب ما إذا كان الفعل مقصودا أو غير مقصود ، وبأن هناك آذان لمعرفة ما إذا كان هذا الفعل أو شكل من أشكال الصلاة ليست كذلك. ومع ذلك ، فإن تحليل الأدلة في مجملها تعزيز الحركة التي يجوز أو لا يجوز. البحوث المعمقة في هذا الفصل ، خلص إلى أن الحركة لا يسمح للإلغاء دون الصلاة التي تعتمد على الظروف والأوضاع والبيئة التي يواجهها الشخص.

المسموح بها في حركة الصلاة يسير بشكل متواز مع الحالة التي يواجهها أولئك الذين يصلون عليه. على سبيل المثال لمنزل انهم بالطبع ليس هناك من سبب قويا له لتقديم أي حركة ما هو ضروري لتلبية رن مجرد تشغيل صف فارغ في الجبهة. يختلف بالنسبة للمسلم أن يصلي في الحرب الحدودية بالطبع انه يحتاج الى مزيد من الحركة ، مثل حمل السلاح ، ننظر حولنا ، والاستعداد لمواجهة هجوم العدو فد. وبالمثل ، بالنسبة لشخص لمواجهة خطر أو تهديد من الحيوانات السامة الشرس ، وقد تم الحركة اللازمة لمنع خطر من أن هذه الحسابات لا يمكن تعيين.

بعبارة قصيرة ، والحركة في الصلاة مباحا لغرض الحفاظ على الصلوات مصالح مرسلة والبيئة المحيطة. ناس الموارد في القرآن والسنة ليست واضحة في تحديد عدد أو نسبة من الحركة هو مسموح به. ومع ذلك ، فهم كامل مجموعة من الادلة التي تبين ان هناك قدرة على الحركة في الصلاة هو ممكن وفقا للبيئة والحالة التي يواجهها
من جانب أولئك الذين يصلون ، وأنها تختلف من بيئة الى بيئة أخرى. ومن الواضح أن الحركة لم تعد الحركة على يقين من أن من الممكن لأي غرض أو بدون قصد الفوائد التي تقف وراءها.

للشخص الذي هو أداء الصلاة في الطائرة ، أو لا يجوز بأي وسيلة أخرى من وسائل النقل ، وبطبيعة الحال في بعض الأحيان إلى الاتجاه الذي سوف ينشأ في بيئة جديدة ، وتعديل شكل الجسم لتنحني وتسجد أنفسهم في المساحات الصغيرة ، والمشي أو التنحي للسماح للآخرين تريد تشغيل عندما صلواتنا في مساحة ضيقة ، وعقد أو يميل قليلا الى شيء عندما كانت الطائرة تهتز وأشياء أخرى كثيرة من هذا القبيل. حركة ينظر إليها على أنها شيء من هذا القبيل ، وأنه ليس من الضروري في رأي صلاة كشيء إلغاء أو تخفيض اكتمالها.

رأي المقولة المشهورة المحلية أن الحركة صلاة يسمح تصل إلى ثلاثة كحد أقصى وهو ما يتجاوز هذا العدد سيكون باطلا الشخص صلاة. هذا الرأي لدعم تعاليم شافعي الفرع. هل صحيح ذلك؟ الإشارة إلى وصف حجة النووي ، وهو إمام مسجد أن يكون المجتهد الفرع سيافى تجد شيئا يسمح الحركة في فعل الصلاة هو عدم وجود الغرض أو الهدف من وراء ذلك. الوصف التالي من الإمام النووي :

استنتاجات من رأي أصدقائنا سيافى الفرع هو ليس من وظيفة في العمل للصلاة عند إلغاء كثير من الصلوات. هذا هو مجمل الاتفاق من علمائنا. إذا وفقا لرأي شعبي صحيح ، والعمل هو مسموح به في الصلاة من ممارسات العمالة العادية على أساس القياسات مثل اشارة الى عودة التحية ، وفتح أو إزالة الأحذية ، ورفع ووضع عمامة ، وارتداء الملابس الخفيفة وخلع العمامة ، دعم الأطفال ، رافضة الناس الذين يمرون في الجبهة ، واللعاب فرك ومثل

وصف لهذه المسألة قد أثيرت في اللص نفسه والحديث على النحو التالي مقدمته المقاصة عطاء بن يسار ، وأوضح أنه بمجرد رفيق له عندما قبلت زوجته في ذلك الوقت كان سريع. يضع هذا الأمر الخطير ، ووجد نفسه أم سلمة ، زوجة محمد نابو الخاصة المشتركة بتقبيل زوجته. أثناء الصيام. عادت زوجة ليس لنا نفس رسول الله. انه يسمح لزوجها وتتصل ولكن زوجي قال انه يشعر بالقلق : نحن لسنا في نفس رسول الله. انه يسمح للإيتي رسول (محمد) ما نحب.

ثم عاد وزوجته أم سلمة ، وجدت لتلبية نبي الله




Hukum berwuduk Mengikut Mazhab Syafie

Hukum berwuduk menurut mazhab Shafie dan Hambali
Difailkan di bawah: Uncategorized — jalanakhirat @ 11:21 am
Hukum berwuduk
Hukum berwuduk adalah:
1. Wajib
* Ketika hendak mengerjakan ibadat tertentu yang dimulakan dengan niat.
1. Sunat
* Ketika hendak mandi wajib
* Hendak membaca al Quran, hadis dan buku
* Ketika hendak tidur
* Ketika marah
Fardu Wuduk
Cara berwuduk di dalam Islam berbeza sedikit mengikut mazhab:
Menurut Mazhab Syafie
Fardu/Rukun wuduk ada enam:
1. Niat
2. Membasuh muka
3. Membasuh kedua tangan hingga ke siku
4. Menyapu sebahagian kepala atau sebahagian rambut di dalam hadnya
5. Membasuh kedua kaki hingga ke buku lali
6. Tertib
Menurut Mazhab Hambali
Fardu/Rukun wuduk ada tujuh:
1. Niat
2. Membasuh muka
3. Membasuh dua tangan hingga ke siku
4. Menyapu semua kepala
5. Membasuh dua kaki
6. Tertib
7. Berturut-turut
Batal Wuduk
Menurut Mazhab Syafie
Ada beberapa perkara yang dapat membatalkan wuduk, antaranya adalah:
1. Keluar sesuatu dari dua jalan (qubul atau dubur).
2. Hilang akal, sama ada sementara atau kekal.
3. Bersentuhan kulit antara lelaki dan perempuan yang bukan mahram.
4. Menyentuh kemaluan atau pintu dubur dengan telapak tangan.
5. Tidur, kecuali apabila dalam keadaan duduk dan tidak berubah kedudukannya.
6. Murtad
Menurut Mazhab Hambali
Ada beberapa perkara yang dapat membatalkan wuduk, antaranya adalah:
1. Keluar sesuatu dari dua jalan (qubul atau dubur).
2. Menyentuh perempuan yang halal dinikahi (bukan mahram) dengan syahwat
3. Menyentuh kemaluan manusia tanpa berlapik
4. Tidur, kecuali tidur ringan samada berdiri atau duduk
5. Makan daging unta
6. Murtad
7. Memandikan mayat
8. Keluar apa jua najis dari tubuh badan
Kesempurnaan Wuduk
Berikut merupakan cara-cara mendapatkan wuduk yang lebih sempurna:
* Mendahulukan bahagian tubuh yang sebelah kanan
* Mengulangi membasuh setiap anggota wuduk sebanyak 3 kali
* Tidak berkata-kata
* Menghadap kiblat
* Berniat
* Membaca basmalah
* Membasuh telapak tangan hingga ke pergelangan
* Berkumur
* Menggosok gigi (bersiwak)
* Membersihkan hidung
* Membasuh muka
* Membasuh tangan hingga ke siku
* Mengusap sebagian kepala
* Mengusap kedua telinga; luar dan dalam
* Membasuh kaki hingga ke buku lali
* Membaca doa sesudah berwuduk
* Bersolat sunat wuduk sebanyak 2 raka’at.
* Tertib (berurutan)
Perkara-perkara Sunat Ketika Berwuduk
Menghadap ke arah Kiblat.
* Membaca “Auuzubillah himinasyaitonirrajim” dan “Bismillah hirrahman nirrahim”.
* Membasuh kedua telapak tangan hingga kepergelangan tangan sebelum berwudhu’.
* Berkumur atau bersugi.
* Memasukkan sedikit air ke dalam hidung untuk membersihkannya dan mengeluarkannya kembali.
* Menyapu air ke kepala.
* Memusing-musingkan cincin jika ada di jari.
* Menjelai-jelai janggut atau misai dengan air sehingga rata.
* Menjelai jari-jari tangan dan kaki.
* Mendahulukan basuhan anggota kanan daripada yang kiri.
* Mengulang 3 Kali setiap basuhan.
* Jangan meminta bantuan orang lain seperti tolong menuangkan air sewaktu berwudhu’.
* Jangan mengelap atau mengeringkan anggota wudhu’ dengan kain atau sebagainya.
* Elakkan percikkan air jangan sampai jatuh semula ke bekas atau ketimba.
* Berjimat ketika menggunakan air.
* Jangan berkata-kata atau bersembang ketika mengerjakan wudhu’.
* Membaca Doa Selepas wudhu’setelah selesai berwudhu’.
Fadhilah(Faedah yang diperolehi)dari Wuduk
Secara amnya kita mendapati wuduk adalah salah satu langkah wajib atau syarat untuk memastikan solat atau sembahyang yang dilakukan oleh umat Islam itu dianggap sah.Serta memastikan kebersihan anggota badan dan kesucian rohani dan jiwa itu sentiasa terpelihara.Namun demikian terdapat fadhilah lain juga boleh diperolehi oleh orang yang bersifat ikhlas dan menyempurnakan wuduknya dengan baik sekali.Misalnya:
Sabda Rasullullah SAW: “Sesiapa yang mengambil wudhuk dengan baik,dosa-dosanya keluar dari badannya sehingga keluar dari bawah jari-jarinya.” (Hadis Riwayat Muslim(361))
Sabda Rasullullah SAW: “Sesiapa yang mengambil wudhuk dengan baik kemudian dia berkata,Asyhadu al laa ilaaha illAllah wahdahu laa syarikalah, wa asyhadu anna Muhammadan ‘Abdahu wa rasulluh, Allah hummaj ‘alni minat tawwaabin, waj’alni minal mutatohhiriin (maksudnya:Aku bersaksi bahawa tiada tuhan selain Allah satu(Tuhan) saja tiada sekutu bagi-Nya, dan aku bersaksi bahawa Muhammad itu adalah hamba dan utusan-Nya.Allah jadikanlah aku dari kalangan orang yang banyak bertaubat dan jadikanlah aku dari kalangan orang yang menyucikan diri), akan dibuka untuknya kesemua lapan pintu-pintu syurga agar dia memasukinya dari mana dia suka. (Hadis Riwayat Al-Tarmizi(50);Sahih:Sahih Al-Tarmizi(55) dan Al-

HAKIKAT INSAN

04.02.2010
Hakikat insan………
Dimana da siapa?
Bismillahirrahmanirrahim
Engkau kaya.
Tiada duit.
Engkau mengetahui,
Tanpa belajar.
Engkau …………..
Itu siapa?
Cuba teka…..!!!!!!!!!!
Ramai sebut mu
Tiada ketahui tempatmu.
Rupa2 nya dalam diriku.
Kafirlah aku?

الصحابة

صحابة....
Sahabat
Berapalah sangat bilangan dirimu
Cukup bahkan berpada-pada selalu
Tidak pernah dilupa
Walaupun ketika sesuatu
ku menanti kehadiranmu
sering dinanti…
penennag rasa
berkonsi pelbagai cerita
onak duri
lalu menempuh ranjau berliku
Sahabat…
Oh,jarang sungguh ku temui
Dalam jutaan umat Nabi terakhir ini.
Yang sama peribadi denganku
Ah…
Jauh sekali…
Mustahil berlaku
Mungkin jua suratan kebetulan
Siapa tahu…
Sahabat,
Selagi ada,
Terimalah daku
Seadanya…seperti aku…
Menghargaimu…
Ya…kadang- kadang aku jua perlukanmu,
Disitu ada cerita..
Dari sabda Nabi kita..
Dalam isu berkawan
Lihatlah sahabat baru dirinya,
Bagai sang penjual wangian,
Akan mengharumkan warga yang mendejatinya,
Walhal….
Pada lalat atau langau jua
Sekalipun.
Sahabat….
Bukan kamu pilihanku,
Sebenarnya….
Tapi itu ketetapan buatku,
Nah…
Aku jua tau erti bersyukur…
Alhamdulillah,
Dapat sama-sama berubah,
Menjadi insan yang terindah,
Membungakan kehidupan…
Harum sedamainya.
Selamanya…….
Bersama,
Sahabat!

MLM- Halal & Haram.....??

Soalan;
Sekarang ini banyak jualan langsung yang menjalankan operasi di Malaysia. Apa pendirian Syarak berkenaan MLM; apa ciri-ciri MLM yang harus dan apa ciri-ciri MLM yang haram pula?

Jawapan;
Setakat sekarang ini penulis belum menemui sebarang fatwa yang jelas berkenaan Sistem Jualan Lansung MLM dari mana-mana ulamak muktabar hari ini khususnya dari Timur Tengah atau Al-Azhar sama ada mengharuskannya atau mengharamkannya. Namun secara umumnya panduan urus-niaga secara Islam telah dihuraikan oleh ulamak dengan lengkap dan panjang lebar di dalam kitab-kitab Feqah. Dengan memahami sebaik mungkin panduan tersebut, kita sebenarnya dapat mengukur sama ada suatu urus-niaga yang ditawarkan kepada kita itu (termasuklah MLM) halal atau tidak. Di sini, saya akan kemukakannya secara ringkas.

Menjadi prinsip yang diterima oleh semua ulamak bahawa dalam hal-hal keduniaan (antaranya urusan perniagaan dan jual-beli), kedudukan asal setiap perkara dan urusan yang berkait dengannya adalah harus sehingga terdapat bukti yang jelas yang menunjukkan percanggahannya dengan Syarak sama ada dari segi prinsipnya atau terlibat dengan perkara-perkara yang dilarang atau diharamkan. Oleh itu, dalam berhadapan dengan suatu perkara baru atau urusan baru yang bersifat keduniaan, yang harus diteliti ialah ada atau tidak di dalamnya sebarang unsur yang menyalahi prinsip Syarak dan unsur-unsur yang diharamkan? Jika tidak ada, maka ia dikekalkan atas kedudukan asalnya iaitu harus. Secara umumnya, perniagaan yang sah menurut
Syari’at Islam ialah yang memenuhi prinsip-prinsip asas berikut;

1. Ia berasaskan akad saling meredhai antara penjual dan pembeli
2. Ia memenuhi syarat-syarat yang ditetapkan oleh Syarak ke atas suatu urusan perniagaan atau jual-beli.
3. Ia bebas sepenuhnya dari larangan-larangan Syarak iaitu perkara-perkara yang diharamkannya.

Saling meredhai

Saling meredhai bermaksud pembeli meredhai atau berpuas hati dengan barang atau produk yang diterimanya dan tidak rasa tertipu dan penjual juga meredhai dengan harga jualannya, yakni ia tidak menjual dengan terpaksa. Prinsip saling redha-meredhai ini amat penting dalam urusan perniagaan kerana Allah berfirman (yang bermaksud);
“Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu saling memakan harta sesama kamu dengan jalan yang batil, kecuali dengan jalan perniagaan yang berlaku dengan saling meredhai di antara kamu”
(Surah an-Nisa’, ayat 29).

Syarat-syarat bagi akad perniagaan

Bagi memastikan prinsip saling meredhai itu terlaksana, maka Syarak telah menetapkan syarat-syarat tertentu bagi setiap urusan perniagaan. Syarat-syarat ini jika dilanggari akan menyebabkan suatu urusan perniagaan tidak sah atau batal. Di antara syarat-syarat tersebut ialah;

1. Orang yang menjalankan akad perniagaan hendaklah mumayyiz, iaitu mampu membuat pertimbangan sendiri.
2. Mereka melakukan akad dengan kerelaan sendiri, iaitu tidak dipaksa melakukan akad.
3. Status barang yang diperniagakan dan harganya hendaklah diketahui dengan pasti (yakni tiada kesamaran) oleh penjual dan juga pembeli. Ini untuk mengelak dari berlakunya gharar.
4. Barangan jualan diizinkan oleh Syarak (yakni tidak tersenarai dalam barang-barang yang haram)
5. Jika urus-niaga membabitkan mata-wang hendaklah mematuhi syarat-syarat pertukaran matawang mengikut Syarak.
6. Hendaklah diselaraskan kandungan ijab dan qabul dari segi sebutan barang, harga dan sebagainya. Tidak sah aqad jual-beli yang ijab dan qabulnya tidak selaras seperti penjual berkata; “Saya jual barang ini dengan harga RM 40” dan pembeli pula berkata; “Saya beli dengan harga RM 30”.

Larangan-larangan Syarak dalam perniagaan

Setiap urusan perniagaan yang hendak diiktiraf oleh Islam juga hendaklah bebas dari sebarang unsur yang dilarang atau diharamkan oleh Syarak. Menurut Dr. Yusuf al-Qaradhawi, larangan-larangan Syarak dalam urusan perniagaan berkisar aMembantu kepada perbuatan maksiat
b) Terdapat unsur-unsur gharar atau penipuan
c) Terdapat unsur-unsur eksploitasi atau pemerasan
d) Terdapat penganiayaan terhadap salah satu pihak yang beraqtas beberapa sebab iaitu;
a) ad. (Al-Haram wa al-Haram Fi al-Islam, Dr. Yusof al-Qardhawi. Hlm. 242)

Lebih terperinci, antara unsur yang dilarang oleh Syarak dalam urusan perniagaan ialah;

(1) Menjalankan perniagaan yang diharamkan atau mendatangkan mudarat. Jika ada syarikat MLM yang menjual barangan/produk yang diharamkan oleh Syarak atau mendatangkan mudarat kepada manusia, maka tidak harus syarikat tersebut disertai oleh orang Islam sama ada sebagai pembeli, pengedar, penaja atau sebagainya.

(2) Al-Gharar; iaitu menjalankan urus-niaga dalam kesamaran iaitu tanpa dipastikan dengan tepat barangan/produk yang terlibat dan harganya sama ada oleh penjual atau pembeli. Para fuqaha’ sepakat menyatakan bahawa jual-beli secara gharar adalah batal atau tidak sah kerana sabit di dalam hadis; “Rasulullah s.a.w. menegah daripada jualan secara gharar” (Riwayat Imam Ahmad dan Muslim dari Abu Hurairah r.a.).

(3) Melakukan penipuan dalam urusan urus niaga. Sabda Rasulullah s.a.w.; “Sesiapa yang menipu maka ia bukan daripada golonganku” (Riwayat Imam Muslim dari Abu Hurairah r.a.). Antara contoh penipuan ialah;

( a) Membuat iklan barangan dengan memaparkan keistimewaan-keistimewaan atau ciri-ciri yang sebenarnya tidak ada pada barangan tersebut melainkan untuk menarik perhatian orang supaya membelinya semata-mata. Penipuan sebegini dinamakan at-Taghrir iaitu memperdaya.

(b) Menipu pembeli dengan menjual barang yang murah dengan harga yang terlalu tinggi dengan mengeksploit kejahilan pembeli terhadap nilai sebenar barang/produk di pasaran. Contohnya; menjual barang yang bernilai RM20 dengan harga RM100 tanpa diketahui oleh pembeli nilai sebenarnya.

(c) Menyembunyikan kecacatan barangan atau produk. Contohnya; menyembunyikan kerosakan enjin kereta yang akan dijual dan sebagainya.

(d) Mengurangi timbangan


(4) Antara yang dilarang juga di dalam perniagaan ialah melakukan penganiayaan, memeras pengguna dan merosakkan kepentingan masyarakat; antaranya dengan melakukan ihtikar (monopoli barangan; yakni menyorok barangan untuk menaikkan harganya) dan menjadi orang tengah yang memeras pengguna. Sabda Rasulullah s.a.w.; “Tidak melakukan ihtikar melainkan orang yang berdosa” (Riwayat Imam Ahmad, Muslim, Abu Daud, an-Nasaie dan Ibnu Majah dari Mu’ammar Ibn Abdillah r.a.)

Larangan-larangan di atas jika berlaku dalam urusan perniagaan akan menyebabkan perniagaan tidak sah atau sekurang-kurangnya mendatangkan dosa kepada pelakunya walaupun perniagaan masih dianggap sah.

Prinsip-prinsip di atas bersangkutan dengan perniagaan secara umum termasuklah perniagaan secara MLM. Di sana ada perkara-perkara khusus yang berkait dengan MLM yang perlukan perhuraian atau garis panduan iaitu mengenai yuran keahlian, bonus dan harga barangan/produk.

Syarat-syarat yuran keahlian

Boleh dikatakan kesemua syarikat MLM menetapkan suatu kadar yuran keahlian terhadap orang yang ingin menjadi ahli atau pengedar bagi produk-produk keluarannya. Mengenakan yuran keahlian tersebut diharuskan jika memenuhi syarat-syarat berikut;

1. Yuran tersebut tidak bertujuan untuk mengaut keuntungan dan mengambil kesempatan dari peserta.
2. Yuran tersebut bertujuan untuk menyediakan maklumat dan keterangan kepada peserta berkaitan urusan dan agenda yang akan dijalankan oleh syarikat.
3. Yuran itu tidak mengikat peserta dengan mewajibkan syarat-syarat yang zalim dan tidak bermoral, dalam erti kata lain peserta boleh menarik diri dan dalam sesetengah hal duit akan dikembalikan.
4. Yuran tersebut tidak mempengaruhi perlakuan akad yang selanjutnya semasa berurus-niaga atau berjual-beli.


Syarat-syarat di atas kita putuskan berasaskan kepada fatwa yang pernah dikeluarkan oleh Majma’ al-Fiqh terhadap soalan mengenai yuran yang dikenakan sebagai satu syarat penting sebelum berhak menyertai jualan lelongan yang diamalkan oleh syarikat-suarikat peniagaan. Mengikut fatwa tersebut, pengenaan yuran tersebut adalah harus apabila ia memenuhi syarat-syarat di atas. (Lihat; Majallah Majma’ al-Fiqh al-Islami, 1994, 2/37).

Bonus

Dicadangkan pemberian bonus dilakukan dengan menepati konsep al-Ji’alah di dalam Fiqh Islam. Al-Ji’alah bermaksud menjanjikan suatu pemberian (komisyen) kepada orang yang melakukan suatu kerja atau tugas tertentu yang sukar seperti seorang lelaki berkata; “Sesiapa dapat mengembalikan untaku yang hilang, baginya pemberian sebanyak RM 200” (Al-Majmu’, jil. 15, Bab al-Ji’alah). Al-Ji’alah adalah akad yang diharuskan dengan dalil al-Quran dan hadis, antaranya firman Allah;
“Orang-orang menteri menjawab: “Kami kehilangan cupak raja dan sesiapa yang memulangkannya akan diberi (benda-benda makanan) sebanyak muatan seekor unta, dan akulah yang menjamin pemberian itu”.
(Yusuf: 72)

Menurut ulamak, keharusan al-Ji'alah terikat dengan beberapa syarat, antaranya;

1. Pihak yang berakad hendaklah terdiri dari mereka yang memiliki keahlian untuk melakukan akad.
2. Hendaklah bayaran terdiri dari nilai harta yang diketahui.
3. Hendaklah manfaat yang diperolehi menerusi kegiatan ini diketahui pada hakikatnya serta harus memanfaatkannya dari sudut Syarak.(Wahbah az-Zuhaili, 4/787)

Jadi, supaya bonus dapat menepati konsep al-Ji'alah tersebut, maka pemberian bonus oleh Syarikat MLM hendaklah berasaskan kepada manfaat/kerja yang disumbangkan oleh para pengedar atau orang terbabit dalam membantu syarikat. Nilai bonus yang dijanjikan hendaklah dinyatakan dengan pasti oleh Syarikat kepada para pengedarnya supaya ia menepati syarat yang kedua di atas.

Meletakkan syarat untuk memperolehi Bonus

Menetapkan syarat tambahan -selain dari yang ditetapkan Syarak- dalam mana-mana akad perniagaan dan harta adalah harus jika syarat itu tidak melanggar hukum Syarak yang sedia termaktub dan tidak terdapat sebarang penganiayaan dan pilih kasih. Keharusan ini adalah berdasarkan hadis Nabi s.a.w.; "Orang-orang Islam terikat dengan syarat-syarat sesama mereka selama menepati yang hak (yakni hukum Allah)” (Riwayat al-Hakim dari Anas dan Aisyah r.a.).

Oleh demikian, tindakan pihak syarikat menetapkan syarat tertentu ke atas para pengedarnya untuk melayakkan mereka memperolehi bonus -jika bonus tersebut dilakukan mengikut kaedah al-Ji'alah di atas- tindakan tersebut adalah harus asalkan syarat yang ditetapkan tidak bercanggah dengan mana-mana ketetapan Syarak dan tidak bersifat pilih-kasih atau menganiayai mana-mana orang.

Jauhi “Sistem Piramid”

Sistem Piramid yang kita maksudkan ialah satu sistem di mana kumpulan orang di bawah membayar kepada orang-orang yang berada di peringkat atas. Setiap peserta baru membayar supaya berpeluang mara ke tahap paling atas dan mendapat keuntungan daripada bayaran orang lain yang menyertai skim itu kemudian. Penaja atau pemilik skim ini tidak mengambil berat tentang penjualan barang/produk, tetapi mengambil berat tentang keuntungan yang dikaut melalui wang yang diperolehi dari ahli-ahli baru. Di antara ciri-ciri Skim Piramid ini ialah;

1. Produk berkualiti rendah dengan harga mahal dan para pengedar baru perlu membelanjakan wang ke atas inventori barangan yang berlebihan.
2. Yuran keahlian yang tinggi serta komisyen kepada setiap peserta yang dapat menarik ahli baru.
3. Tiada hak pemulangan wang dan tiada kontrak bertulis di antara syarikat dan pengedar.
4. Tidak mengambil berat tentang jualan runcit dan penghasilan wang dengan mengembangkan jumlah keahlian di bawah para pengedar.
5. Kehadiran wajib pada sesi latihan yang mahal.
6. Dakwaan perolehan wang dan kejayaan besar yang sengaja direka-reka serta digembar-gemburkan.
(Amar Said, Persatuan Pengguna Pulau Pinang)

Apa yang jelas di dalam Sistem Piramid ini, yang menjadi fokus bukanlah penjualan barangan/produk, tetapi penaajaan ahli baru di mana keuntungan dikaut dari yuran keahlian yang tinggi bukan melalui kegiatan perniagaan. Bonus diberikan hasil dari kutipan dari orang-orang dibawah, bukan dari keuntungan barangan/produk yang dijual. Melihat kepada konsep dan ciri-ciri di atas, jelas bahawa Sistem Piramid tersebut bertentangan dengan Syari’at Islam kerana terkandung di dalamnya unsur-unsur penipuan, pemerasan, gharar (ketidakjelasan salam dalam akad), ghabn fahiysh dan sebagainya yang diharamkan oleh Syarak dalam urusan perniagaan atau jual-beli.

Harga barangan/produk

Dr. Muhammad Bakr Ismail (salah seorang ulamak dari al-Azhar, Mesir) menjelaskan dalam buku himpunan fatwanya; “Tidak ada di dalam Islam batasan tertentu bagi keuntungan (yang harus diambil dalam perniagaan atau jual-beli) mengikut pandangan yang paling soheh dari para ulamak Islam. Peniaga hendaklah menetapkan harga mengikut kadar yang diredhai olehnya dan juga diredhai oleh pembeli. Ini kerana akad jual-beli terbina di atas saling redha-meredhai antara penjual dan pembeli sebagaimana firman Allah; “Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu makan (gunakan) harta-harta sesama kamu dengan jalan yang salah (tipu, judi dan sebagainya), kecuali dengan jalan perniagaan yang dilakukan secara saling redha-meredhai di antara sesama kamu”. (an-Nisa’: 29) (Lihat; Baina as-Sa-il Wa al-Faqih, Syeikh Dr. Bakar Ismail, hlm. 108).

Dari fatwa di atas kita dapat simpulkan dua perkara berkenaan penetapan harga barang/produk;
a) Tidak ada batasan tertentu dari Syarak bagi keuntungan yang harus diambil dari produk yang dijual. Jadi, penentuan harga produk/barangan terserah sepenuhnya kepada penjual/pengeluar.
b) Namun begitu, para penjual/pengeluar hendaklah mengambil kira keredhaan pengguna terhadap harga yang ditetapkan. Tidak harus ia melakukan penipuan harga atau ghabn fahisyh (yakni beza harga yang keterlaluan dari harga sebenar di pasaran) yang menyebabkan pembeli hilang perasaan redhanya terhadap jual-beli apabila mereka mengetahui nilai sebenar di pasaran. Contohnya; menjual barang yang murah dengan harga yang terlalu tinggi dengan mengeksploit kejahilan pembeli terhadap nilai sebenar barang/produk di pasaran, seperti; menjual barang yang bernilai RM20 dengan harga RM100 tanpa diketahui oleh pembeli nilai sebenarnya.

Demikianlah beberapa panduan penting untuk mengukur sama ada sesuatu MLM itu harus atau tidak di sisi Syarak. Panduan tersebut bukan sahaja berguna untuk orang ramai, tetapi juga untuk pemilik syarikat yang menjalankan MLM untuk melihat sama ada sistem yang mereka guna menepati Syariat atau tidak.

Wallahu A’lam.

Rujukan;

1. Al-Haram wa al-Haram Fi al-Islam, Dr. Yusof al-Qardhawi. Hlm. 242.
2. Mu’jam Al-Mustalahat Al-Iqtisadiyyah Fi Lughatil Fuqaha’, Dr. Nazih Hamad, ter. Al-Ma’had al-‘Alami Lil Fikri al-Islami, Herndon, Virginia, U.S.A. (1993).
3. Fiqh Sunnah, Syeikh Sayyid Sabiq, ter. Al-Fath Lil ‘ilam al-‘Arabi, Kaherah, Mesir (1411/1412H)
4. Al-Fiqhul Manhaji ‘ala Mazhabil Imam as-Syafi’ie, Dr. Mustafa al-Khin, Dr. Mustafa al-Bugha dan ‘Ali Syarbaji, ter. Dar al-Qalam, Damsyiq, Syiria (1991)
5. Fiqh Islami Wa Adillatuhu, Dr. Wahbah az-Zuhaili, ter. Dar al-Fikr, Damsyiq, Syria (1885)
6. Baina as-Sa-il Wa al-Faqih, Syeikh Dr. Bakar Ismail, ter. Dar al-Manar, Mesir (1992).
7. Sistem Syarikat Jualan Lansung Di Malaysia Dari Perspektif Mualamat Islam, Muhammad Hasan Zaid bin Ramli, UKM Bangi (2002).
8. Al-Majmu, ter. Dar al-Fikr, Beirut, Lubnan (2000)



Lampiran 1

SYARAT-SYARAT MLM HALAL MENURUT UST HJ ZAHARUDDIN HJ ABD RAHMAN

(Dipetik dari arikel beliau; “Isu Shariah Dalam Perniagaan MLM” dalam laman web; www.zaharuddin.net)

1. Produk MLM ini mestilah dibeli dengan tujuan yang sebenarnya (seperti produk yang benar-benar bermanfaat dan dibangunkan dengan serius seperti ubat-ubatan berkualiti, unik dan lainnya). Justeru, produk MLM yang kabur kualiti dan kegunaannya tidaklah dibenarkan kerana ia hanyalah bertujuan untuk mengabui dalam undang-undang dan hukum Shariah, ia tiadalah halal di sisi Shariah. Justeru, kekuatan MLM itu ialah kepada produknya yang bermutu dan bukan kepada objektif jangka pendek mengumpul dana (modal).

2. Produknya bukan emas dan perak yang boleh dijual beli secara tangguh. Ini kerana penjualan barangan emas secara tangguh adalah Riba jenis Nasiah.

3. Komisyen yang diberikan kepada ahli untuk setiap penjual dan ahli bawahannya mestilah jelas. Tiada komisyen tanpa usaha, ini bermakna orang atas hanya berhak mendapat komisyen dari ahli bawahan yang dibantunya sahaja.

4. Keuntungan dan komisyen bukan berdasarkan ‘kepala' atau ahli yang ditaja, tetapi adalah berdasarkan nilai produk yang berjaya di jualnya. Ini diperlukan bagi membuktikan ia menumpukan kepada perniagaan penjualan produk dan perkhidmatan dan bukannya permainan wang (money game).

5. Tidak diwajibkan bagi si ahli menjual jumlah tertentu bagi memperolehi komsiyen dari orang bawahannya.

6. Setiap ‘upline' atau orang di sebelah atas mestilah menaruh usaha atas jualan orang bawahannya, seperti mengadakan perjumpaan taklimat, motivasi dan teknik berkempen secara terancang seperti sebuah syarikat yang pelbagai ahlinya. Ia perlu bagi melayakkannya menerima komisyen itu dari sudut Shariah, jika tidak adalah dibimbangi ia akan terjerumus kepada keraguan ‘syubhah'. Ini kerana konsep niaga dalam Islam tidak membenarkan suatu keuntungan dari sesuatu perniagaan yang diperolehi tanpa usaha. Justeru, sedikit usaha perlu dicurahkan bagi menjadi sebab haknya ke atas komisyen. Perlu diingat, kebanyakan ahli di kaki yang 10 ke bawah, mungkin tidak mengenalinya lantaran ia dilantik oleh orang bawahannya yang kesembilan. Jika tidak, apakah haknya untuk mendapat komisyen yang demikian berangkai dan begitu jauh ?.

7. Tidak menggunakan skim piramid iaitu skim siapa masuk dulu akan untung selamanya. Manakala hak mereka yang masuk kemudian akan berkurangan. Justeru, plan pemasaran mestilah memberikan hak kepada semua, malah orang bawahan mampu mendapat keuntungan lebih dari orang atasannya, apabila ia mampu menjual dengan lebih hebat.

8. Mempersembahkan system komisyen dan bonus yang telus dan boleh difahami dan dipantau oleh ahli dengan jelas. Ia bagi mengelakkan segala jenis penipuan.

9. Menstruktur plan pemasaran di anatara ahli dan orang bawahannya secara musyarakah iaitu perkonsgian untung dan rugi berdasarkan modal masing-masing dengan nisbah pembahagian keuntungan yang ditetapkan di peringkat awal lagi.



Lampiran 2

Keputusan Majma Fiqh Sedunia ?

Kesatuan Fiqh Sedunia (Majma' Fiqh Islami) pernah mengeluarkan fatwa ke atas satu bentuk perniagaan MLM jenama PT Biznas yang disifatkan sebagai haram kerana ia adalah salah satu bentuk perjudian. Selain itu, keputusan itu juga menafikan bahawa komisyen yang digunakan adalah komisyen atau upah ‘brokerage' sebagaimana didakwa. (Rujuk keputusan nombor 3/24, 17 Julai 2003). Selain itu, Syeikh Salim Al-Hilali pernah mengeluarkan fatwa pengharaman dengan katanya : "Banyak pertanyaan berkenaan perniagaan yang diminati ramai. Yang secara umum gambarannya adalah mengikuti kaedah piramid dalam sistem pemasarannya, dengan cara setiap anggota harus mencari ahli-ahli baru dan demikian selanjutnya. Setiap anggota membayar yuran pada syarikat dengan jumlah tertentu dengan angan-angan mendapat bonus, semakin banyak anggota dan memasarkan produknya maka akan semakin banyak bonus yang dijanjikan. Sebenarnya kebanyakan anggota MLM yang menyertai cara ini adalah hasil motivasi bonus yang dijanjikan tersebut dengan harapan agar cepat kaya dalam waktu yang sesingkat mungkin, padahal ia langsung tidak menginginkan produknya. Perniagaan jenis ini adalah perjudian murni, kerana beberapa sebab berikut, iaitu:

Ø Sebenarnya anggota MLM ini tidak mahukan produknya, akan tetapi tujuan utama mereka adalah menyertai rangkaian piramid bagi mendapatkan kekayaan cepat apabila setiap ahli baru membayar yuran.

Ø Harga produk yang dibeli sebenarnya tidak sampai 30% dari wang yang dibayarkan pada syarikat MLM.

Ø Tujuan perusahaan adalah membangun jaringan individu secara berkesinambungan. Yang mana ini akan menguntungkan anggota yang berada pada level atas (Upline) sedangkan level bawah (downline) selalu memberikan nilai point pada yang berada dilevel atas mereka.

(Dipetik dari arikel Us. Zaharuddin; “Isu Shariah Dalam Perniagaan MLM” dalam laman web; www.zaharuddin.net)

Lampiran 3

FATWA TENTANG MELETAKKAN SYARAT BAGI MENDAPAT KOMISYEN

Soalan;
terdapat satu system jualan produk yang diperkenalkan oleh beberapa syarikat yang diringkas seperti berkut;

Syarikat menawarkan kepada orang yang berminat menjadi wakil/pengedarnya untuk terlibat mempromosi barangan/produk keluarannya dengan satu kadar komisyen tertentu (cthnya 10%) bagi setiap produk yang dijual, namun syarikat meletakkan syarat komisyen tersebut tidak akan diberikan melainkan wakil/pengedar melakukan jualan dengan jumlah tententu yang ditetapkan Syarikat. Adakah ianya harus?

Jawapan;

Polisi jualan tersebut adalah harus. Ia tidak lain merupakan langkah Syarikat melakukan akad al-Ji’alah (pemberian bersyarat) dengan pengedarnya sebagai imbalan mempromosikan jumlah tertentu dari barangan/produk Syarikat. Jika ia berjaya melakukan jualan dengan jumlah tersebut, berhaklah ia untuk mendapat komisyen yang dijanjikan itu. Jika tidak, tidak berhaklah ia mendapatnya. Masalah ini termasuk dalam bab al-Ji’alah (pemberian dengan bersyarat). Sekalipun ada kemungkinan akan berlaku kepada wakil/pengedar mereka berpenat saja tanpa imbalan apabila tidak berjaya mencapai jumlah jualan yang ditetapkan itu, perkara tersebut tidak akan menjejaskan keharusan mu’amalah tersebut. Ini kerana telah sedia dimaklumi (dalam Fiqh) bahawa akad al-Ji’alah harus berlaku padanya al-Jihalah dan al-Gharah (yakni ketidakpastian) walaupun unsur tersebut tidak harus berlaku dalam al-Ijarah (akad sewaan).

(Fatwa dipetik dari buku Fiqh al-Mu’amalat al-Maliyah al-Muqaran, tulisan Syeikh Dr. ‘Alauddin Za’tari,, hlm. 338, ter. Dar al-‘Ashma’, Damsyiq, Syria, 2008. Penulis adalah pensyarah Fiqh dan Ekonomi Islam di University Ummu Darman, Syria dan Kolej University Islam di Lubnan. Beliau memiliki laman webnya sendiri; www.alzatari.org).
________________________________________

Akhir ini Sahabatku ;-)

Temanku sekelian,
Sekian lama telah ku nanti saat ini,
Sabar dan redha menjadi pendampingku setiap kali hadir emosi itu,

Teman,
ku berdoa agar kau fahami segala yang tersurat di hati ini,
Namun sering kali ku terbenam
dalam kekalutan dan keresahan
kerana sesungguhnya kau akan megerti nanti,

Teman,
Harapanku agar kau bahagia selalu,
doa dan tulus hati ini sentiasa menginginkan semangat jihadmu tetap abadi,

Temanku,
maafkan aku kerana tidak ada upaya untuk terus disisimu,
Dalam mencari bening-bening taQwa,
Aku sendiri terpenjara dalam dunia ciptaan sendiri,

Temanku,
Ketahuilah,aku masih setia disini,
Menanti ...
Dan menunggu saat dan waktu
untuk bersama kita tarbiyah dan fahami
erti sebuah perjuangan yang menuju cinta haQiQi dan Abadi,

Pintaku,
Teruskan perjuangan,
Jangan sesakali kau berhenti,
IstiQamahlah dan tegarlah
menghadapi segala cabaran dalam kehidupan ini.

Akhirnya,
Saat yang ku pasti nanti tiba jua,
Walaupun kini tak seindah dulu,
tapi ku bersyukur,
kerana penghujungnya,impian dan mimpiku
menjadi kenyataan dan ketahuilah,
keyakinanku tak pernah pudar..

Salam ukhwahfillah buatmu temanku,

Gerakkan langkahmu bersama,
Doa dan harapan tinggi agar terus berada di atas arena perjuangan suci ini.

"jadilah bunga yang terpelihara,kerana mahligai syurga itulah tempatnya..."

Muslimah sepi,