Thursday, February 11, 2010

ADAB DENGAR AZAN....JOM SINGKAP DARI ISU....


Kematian itu pasti menjelma. Hanyamasa dan waktunya yang tidak kita ketahui.Cuba kita amati. Mengapakebanyakan orang yg nazak, hampir ajaltidak dapat berkata apa-apa.. lidahnya kelu, keras dan hanya mimik mukanya yang menahan kesakitan 'sakaratul maut'.Diriwayatkan sebuah hadis yg bermaksud: "Hendaklah kamu mendiamkan diri ketika azan, jika tidak Allah akan kelukan lidahnya ketika maut menghampirinya. "Ini jelas menunjukkan, kita disarankanagar mendiamkan diri, jangan berkata apa-apa pun semasa azan berkumandang . Sebagai orang beragama Islam kita wajibmenghormati azan Banyak fadhilatnya.Jika lagu kebangsaan kita diajar agar berdiri tegak dan diamkan diri.Mengapa ketika azan kita tidak bolehmendiamkan diri?Lantas sesiapa yang berkata-kata ketika azan, Allah akan kelukan lidahnya ketika nazak. Kita takut dengan kelunya lidah kita semasa ajal hampir tiba maka kitatidak dapat mengucap kalimah "Lailahaillallah.." yang mana sesiapa yang dapat mengucapkan kalimah ini ketika nyawanya akan dicabut Allah dgnizinNya menjanjikan syurga untuk mereka. Dari itu marilah kita sama-sama menghormati azan dan mohon kepada Allah supaya lidah ini tidak kelu semasa nyawa kita sedang dicabut. "Ya Allah! Anugerahkanlah kematian kami dengan kematian yang baik lagi mulia, lancarkan lidah kami mengucap kalimah "Lailahaillallah.." semasa sakaratulmautmenghampiri kami. Amin.. amin.. aminYarobbal a'lamin.."


*Bercakap ketika azan tidak boleh mengucap?


Mengatakan bahawa jika bercakap ketika azan akan menghadapi azab tidak boleh mengucap ketika nazak adalah perkara yang salah.JIka benar bercakap ketika azan adalah satu perkara yang salah dan dilarang oleh Allah,kenapakah para sahabat bercakap ketika azan dilaungkan?Dalilnya:Adalah mereka di zaman Umar bin al-Khattab, menunaikan solat (Sunat) pada hari Jumaat, sehinggalah Umar masuk ke dalam masjid, apabila Umar masuk (ke dalam masjid, dan beliau duduk di atas mimbar, lalu tukang azan melaungkan azan. Kata Thalabah : Kami pun duduk (berhenti dari menunaikan solat sunat) dan kami berbicara (bersembang). Apabila azan selesai, lalu Umar berdiri untuk menyampaikan khutbah, kami pun diam dan tidak ada seorang pun daripada kami yang berbicara. [Muwata Malik dengan Syarah al-Zarqani. Jld 1, m.s. 307]Kalau benar bercakap ketika azan akan menyebabkan mati tak dapat mengucap, para Sahabat tentu tidak akan melakukannya!Menjawab azan tidak wajib,tetapi SunnatBerdalilkan (dengan satu perbuatan Nabi s..a.w) {ketika mana baginda mendengar tukang azan melaungkan takbir, baginda bersabda : "(kamu berada) atas Fitrah." ketika baginda mendengar syahadah, baginda bersabda : "Kamu selamat daripada neraka."} (HR Muslim)Jumhur Ulama berkata : "Jika menjawab azan itu wajib, sudah pasti Nabi s.a.w akan menyahut azan tersebut sepertimana yang dilaungkan oleh muazzin. Maka apabila (terdapat perbuatan Nabi yang tidak menyahut azan seperti laungan muazzin) menjadi tanda bahawasanya arahan (menjawab azan seperti hadis dari Abi Sa'id) menunjukkan kepada istihab (sunat)..." [ As-Sana'ani, Subulus Salam. jld. 1, ms. 428]Jadi kalau menjawab azan yang telah jelas ada dalilnya tu pun sunat, arahan mewajibkan berdiam diri yang tiada dalilnya lebih lagi tidak dapat menjadi hujah . Malahan ianya bertentangan dengan nas-nas sahih dan jelas kerana Nabi s.a.w juga bercakap ketika azan dan Nabi s.a.w menjawab azan (bukan berdiam diri). Kalau dibandingkan dengan berbual-bual kosong, tentu lebih utama menjawab azan kerana itu sunnah.Jika kalian mendengar seruan (adzan), ucapkanlah seperti yang dilaungkan oleh muadzzin. [Sahih Muslim - no:383]


HADIS-:Diriwayatkan sebuah hadis yg bermaksud: "Hendaklah kamu mendiamkan diri ketika azan, jika tidak Allah akan kelukan lidahnya ketika maut menghampirinya. "Ini jelas menunjukkan, kita disarankanagar mendiamkan diri, jangan berkata apa-apa pun semasa azan berkumandang . Sebagai orang beragama Islam kita wajibmenghormati azan Banyak fadhilatnya..."


“Akan muncul di akhir zaman nanti, suatu kaum yang terdiri dariorang-orang muda yang masih mentah fikirannya (cetek faham agamanya).Mereka banyak mengucapkan perkataan Khairil Bariyah (firman Allah dan hadis Rasul),tetapi iman mereka masih lemah. Pada hakikatnya mereka telahkeluar agama seperti anak panah yang lepas dari busarnya.Di mana sahaja kamu dapat menemuinya,maka hapuskanlah (patahkanlah hujah) mereka itu,siapa yang dapat menghapus(mematahkan hujah) mereka,kelak akan mendapat pahala di hari kiamat.”( Riwayat Bukhari dan Muslim )



No comments:

Post a Comment